Bestellen en verzenden SMIR store

Wanneer je iets bestelt in de SMIR webshop gaan wij voor je aan de slag!

 

Dit doen wij:

  • We pakken je pakje in in hergebruikt verpakkingsmateriaal (dus dozen waarin wij items binnen krijgen, papiersnippers uit onze eigen bestellingen, etc.)
  • We zijn een slow store, dus wanneer je iets bestelt krijg je het een aantal dagen later. Wanneer je in de opmerkingen aangeeft bepaalde voorkeursdagen voor ontvangen te hebben proberen we daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. We kunnen niks beloven, maar we doen ons best.

 

Dit kun jij doen:

  • Zorg dat je thuis bent op het geplande bezorgmoment of geef bijvoorbeeld je werkadres op als afleveradres. 
  • Combineer jouw bestelling met die van je moeder, je buurvrouw, je vrienden of collega's. Één keer een pakje laten bezorgen is beter dan wanneer er vijf pakjes jullie kant op komen. 
  • Bestel meteen een voorraadje als dat kan. Dus koop bijvoorbeeld gelijk vier tandenborstels zodat je een jaar vooruit kunt in plaats van één tandenborstel. 
  • Denk goed na voordat je een bestelling plaatst. Heb je het écht nodig? Is het niet leuker om een keer langs te komen bij onze fysieke winkel in Amersfoort? (ja!) 
  • Stuur ons een berichtje als je ergens over twijfelt om retourzendingen te voorkomen (dan heb je twee keer transportuitstoot voor niks!)

 

Gratis verzending?

Je betaalt in onze webshop binnen Nederland altijd 7,50 verzendkosten. Naar België is dat 12 euro. Ook als je bijvoorbeeld boven de 50, 75 of 100 euro besteedt. Want de kosten voor verzending blijven voor ons ook gelijk. We moeten de shop namelijk up to date houden, je pakje inpakken, voorzien van een label en wegbrengen. En 'gratis' verzending is nooit gratis. In dit artikel van Treehugger kun je daar meer over lezen. 

Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat online bestellen nooit de béste oplossing is, maar soms wel de enige. Daarom hebben we wél een webshop, maar willen we níet onnodig stimuleren dat er van alles online gekocht wordt.

 

Wat is er mis met bezorgen?

Er worden honderdduizenden pakjes per dag bezorgd. Al die busjes waarin die bestellingen rondgereden worden stoten enorm veel CO2 en fijnstof uit. Sommige pakjes leggen duizenden kilometers af voordat ze door jouw brievenbus vallen. Dat is natuurlijk niet zo duurzaam. Oh, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de uitstoot die komt kijken bij het googlen naar de items die je nodig hebt. Je pakje heeft dus meer impact dan je denkt. 

Lees hier meer over de impact van bezorgen en wat je kunt doen tegen bezorgschaamte.

 

Maar waarom moet ík de verzendkosten betalen?

Er zijn veel misvattingen over verzenden. Wij zijn een kleine, onafhankelijke webshop met weinig orders. Dat betekent dat wij geen grote pakketdeals kunnen afsluiten zoals bijvoorbeeld een Bol.com en Coolblue, en dat wij de 'gewone' prijs voor verzenden betalen. Dit is voor een pakket voor ons ongeveer 7,50 euro. 
Omdat marges op duurzame producten vaak kleiner zijn dan op reguliere producten kunnen wij de verzendkosten niet op ons nemen. Dat zou betekenen dat we bij elke verzending een verlies zouden draaien. De kosten voor bijvoorbeeld iDeal-betalingen, de webshop, verzendmaterialen (wij gebruiken bijv. duurzaam papieren tape, wat uiteraard duurder is dan simpel plastictape) nemen wij allemaal voor onze eigen rekening. Dat is een bewuste keuze. Net als dat we transparant zijn in de verzendkosten. 
Dit is misschien anders dan je gewend bent, omdat sommige webshops het anders doen. Dat kan met diverse redenen te maken hebben: 
  1. Ze maken al hun prijzen iets hoger dan de adviesprijs, zodat daarin de verzendkosten worden doorberekend. Wij vinden dit niet eerlijk, want als iemand dan meerdere producten bestelt, betaalt hij meer dan iemand die een kleine order van 1 product doet. 
  2. Ze hebben andere vaste lasten, of hoeven geen werknemers o.i.d. te betalen. Of ze hebben andere producten: op fashion items zijn de marges vaak een stuk hoger (maar zit je als retailer wel weer met dead stock en onverkochte maten)
  3. Ze gaan voor een hogere orderwaarde door je van alles aan te smeren, of richten zich op megaveel orders (à la Bol.com). Dit druist in tegen onze duurzaamheidsprincipes van een slow shopping webshop met duurzaam consumeren als uitgangspunt.  
  4. Ze halen hun verpakkingsmateriaal op een zo goedkoop mogelijke manier
In plaats daarvan pakken wij alle producten zorgvuldig (met de hand) in en zorgen we dat je producten zo veilig én duurzaam mogelijk aankomen. Dit is een arbeidsintensief proces, en betekent inderdaad dat wij meer verzendkosten moeten betalen, maar zorgt er wel voor dat jij van je product in optimale staat kunt genieten. En dat we minder retouren hebben. No waste dus. 

 

Algemene voorwaarden

Onze algemene voorwaarden vind je hier

De huisregels en voorwaarden van SMIR vind je hier

Retour of ruilen

Je hebt binnen 14 dagen na ontvangst van je pakket het recht op retour. Laat dan binnen 14 dagen weten dat je (een) product(en) wil retourneren door een mail te sturen naar store@smir.nl onder vermelding van je bestelnummer. Je hebt dan 14 dagen om het product terug te sturen of terug te brengen in de winkel.

Producten kunnen alleen geretourneerd worden wanneer deze ongedragen, onbeschadigd, ongeopend en in dezelfde staat verkeren als je ze ontvangen hebt. Bulkproducten, (haar)zeep en planten kunt u niet retourneren of ruilen, omdat wij toekomstige klanten de kwaliteit dan niet meer kunnen garanderen. 

Lees daarom de omschrijving op de website heel goed door en stuur ons een berichtje als je ergens vragen over hebt, zodat je eventuele retourzendingen kunt voorkomen, De kosten voor de retourzending zijn voor jou.

Ruilen en retourneren in de winkel

  • Meld u direct bij de onze kassa wanneer u een artikel wil ruilen
  • Ruilen en retourneren kan alleen op vertoon van een geldige bon binnen 14 dagen
  • We nemen alleen ongebruikte, onbeschadigde artikelen retour
  • Bij retourneren ontvangt u het aankoopbedrag retour in de vorm van een cadeaubon
  • Bulkartikelen, (haar)zeep en planten kunt u niet retourneren of ruilen, omdat wij toekomstige klanten de kwaliteit dan niet meer kunnen garanderen.

Privacy

Onze volledige privacyverklaring vind je hier 

AVG

  • Wij versturen digitale kassabonnen per e-mail, deze mailadressen zijn na het versturen niet meer voor ons toegankelijk.
  • Indien je je als klant inschrijft in ons klantensysteem koppelt het kassasysteem je mailadres aan je pinpas. Op dat moment is een e-mailadres voor ons wel inzichtelijk. We verzamelen of bewaren geen verdere gegevens zoals naam, geboortedatum of woonplaats.
  • Klanten die zich inschrijven voor onze nieuwsbrief laten hun naam en mailadres achter. Deze gegevens bewaren en verzamelen we in ons nieuwsbriefsysteem. In elke nieuwsbrief is de optie opgenomen om je uit te schrijven, hierna worden je gegevens vernietigd.
  • Voor ons volledige privacy- en AVG-beleid verwijzen we je naar het document ‘Privacyverklaring SMIR’